cover book optin

Poznaj 8 przyczyn słabej sprzedaży w małej firmie
i 8 strategii wyjścia z impasu

Powiększ sprzedaż

Jak osiągać sukcesy w rozwijaniu swojej małej firmy i mieć jeszcze czas dla siebie?

21 sprawdzonych sposobów


Nie jesteś zadowolony z szybkości rozwoju Twojego biznesu? Masz zbyt mało klientów? Klienci nie zamawiają tyle, ile byś oczekiwał? 

Rozwiąż problem, z którym boryka się wielu właścicieli firm takich jak Twoja. 

W tym artykule wyjaśnię 21 najważniejszych praw, które pozwolą Ci sprawdzić, co konkretnie możesz zmienić w firmie, aby zdobyć więcej klientów.


1. Zrozum podstawowe motywacje klienta. Rozwiązania same przyjdą, gdy dokładnie zrozumiesz co powoduje, że Twój klient nie może spać w nocy.
Dowiedz się za co klient chce zapłacić?
Jakich problemów chce się pozbyć? Czego pragnie? W ludziach są dwie podstawowe motywacje. Dążenie do przyjemności i unikanie cierpienia. Ustaw komunikację marketingową, aby odpowiedzieć na te motywacje.

2. Dowiaduj się, co jest mu potrzebne. Regularnie rozmawiaj ze swoimi klientami i zadawaj im pytania: Co sprawiło, że zdecydował się Pan na ten produkt? Jakie najważniejsze problemy rozwiązuje Pani, korzystając z moich produktów lub usług?
Rób regularne ankiety i nagradzaj klientów za ich wypełnienie. Wtedy chętniej podzielą się swoją historią.

Jak robić marketing, by ludzie przychodzili do Ciebie i chcieli kupić?

3. Buduj społeczność. Media społecznościowe mogą być źródłem klientów dla Ciebie, jeśli będziesz im dawał wartościową wiedzę. Nagrywaj materiały wideo i wstawiaj na YouTube. Pisz krótkie artykuły na Facebooku. 

Zbuduj społeczność i stale zapraszaj ją na własną listę.

4. Buduj listę. Kluczem do zbudowania stabilnych przychodów jest aktywna lista adresowa. Zbuduj listę korzystając ze strony wyciskacz, na której znajduje się na przykład taki raport jak ten. 

Zaproś klientów do podania swojego adresu w zamian za wartościowe materiały, które pomogą rozwiązać ich problemy. 

Wysyłaj im regularnie naprawdę doskonałe treści, minimum 1-2 razy w tygodniu, aby o Tobie pamiętali.

5. Buduj relacje z klientami. Ludzie chcą być potraktowani w sposób szczególny. Na rynku jest bardzo duża konkurencja. Podobne produkty można kupić w wielu miejscach. Pamiętaj jednak, że o procesie zakupowym decydują też: przyjemność kupowania, wygoda, relacja ze sprzedawcą, zaufanie do marki. 

Klient chce po prostu kupić to czego potrzebuje i czuć się z tym bardzo dobrze. Ludzie dążą do przyjemności, dlatego niech proces zakupowy w Twojej firmie będzie maksymalnie satysfakcjonujący.

6. Przywiąż do siebie klienta. Niech klient otrzyma od Ciebie tak wyjątkową obsługę, jakiej nie doświadczył nigdzie indziej. Uwierz, to wcale nie jest takie trudne. Zacznij kupować u konkurencji i zobacz jak jest traktowany klient. Sprawdź jak są załatwiane reklamacje. Czy dostaje jakieś prezenty po zakupie. Jak firma dba o klienta, który już kupił. Spraw, aby u Ciebie wyglądało to dużo lepiej.

Niech doświadczenie zakupowe u Ciebie wywołuje u klienta efekt WOW!

7. Dawaj dużą wartość. Dawaj, dawaj, dawaj, a potem dopiero proś.

Niech Twój produkt będzie najwyższej jakości. Niech poziom Twojej obsługi sprawi, że klient poczuje się jak ktoś bardzo wyjątkowy.

Uczul swoich pracowników obsługi klienta, żeby traktowali wszystkich jak najlepszych przyjaciół – po królewsku. Bądź ZAWSZE MIŁY, ŻYCZLIWY, POMOCNY, nawet, jeśli klienci zachowują się w taki sposób, że wcale nie masz na to ochoty. 

Jak zwiększyć świadomość marki wśród klientów?
8. Bądź ekspertem dla swoich klientów. Pamiętaj, że oni nie mają czasu na to, żeby dokładnie studiować właściwości Twoich produktów lub korzyści, jakie mogą osiągnąć, dzięki usługom, które oferujesz.

Ludzie zdają się na opinie ekspertów. Dlatego kupują książki i wyszukują informacje w internecie. Zostań dla nich specjalistą w tym co robisz. Dobrze przygotuj się do tej roli.

Bądź wiarygodny, poprzez wiedzę, którą posiadasz.

9. Edukuj klientów. Zadbaj o swoją gruntowną wiedzę i naprawdę pomagaj klientom w problemach, z którymi do Ciebie przychodzą. Doradzaj, gdy pytają o radę. Wstawiaj na strony materiały edukacyjne. Pisz bloga. Prowadź wideobloga na YouTube. Wideo jest w tej chwili jedną z najpopularniejszych form. Ludzie wolą oglądać, niż czytać.

10. Bądź liderem dla swoich klientów. Nie wystarczy, że będziesz się dobrze znał na swojej branży. Musisz stać się chodzącym wzorem do naśladowania.

Bądź tym, co głosisz! Inspiruj klientów, poprzez pokazanie im jak może wyglądać ich życie po tym, jak skorzystają z tego, co oferujesz.

11. Masz misję do spełnienia. Głoś to wszem i wobec. Robisz coś bardzo ważnego dla ludzi. Rozwiązujesz problemy swoich klientów. To bardzo ważna misja.

Odważnie prowadź bezwstydny marketing. Robisz coś bardzo ważnego dla innych. Mów o tym swoim znajomym i ludziom, których na co dzień spotykasz.
Co zrobić gdy koszty reklamy są zbyt wysokie?
12. Nisko kosztowe lub bezpłatne formy reklamy. Gdy masz mały budżet na reklamy skoncentruj się na powyższych sposobach na marketing. W ten sposób buduj stopniowo bazę lojalnych klientów.

Pamiętaj, że typowa reklama odstrasza. Poszukuj tego, co jest nietypowe w Twojej branży. Jeśli wszyscy wysyłają maile, Ty wysyłaj listy.

Jeśli chcesz inwestować w reklamy płatne, najpierw je przetestuj i zrób je tak, abyś mogła sprawdzić ich efekty.

13. Jak wygląda dobra strona internetowa. Dobra strona internetowa, to taka strona, która się sama pozycjonuje. Strona musi mieć ustawione odpowiednie kategorie, tagi, a także musi mieć dużo treści, które podbijają pozycję Twojej strony w Google.

Powinieneś mieć przynajmniej kilkaset dobrze napisanych wpisów, żeby strona przyciągała dużą ilość klientów.

14. Jasno komunikuj klientowi co masz dla niego. Niech Twoja strona, materiały marketingowe, jasno i wyraźnie komunikują komu i co sprzedajesz oraz w jaki sposób rozwiązujesz problemy klientów.

Jeśli nie do końca to sprecyzowałeś, klient nie zrozumie co masz mu do zaoferowania. Pamiętaj, że masz tylko kilkanaście sekund na to, żeby przekonać klienta do tego, co sprzedajesz.

Przetestuj to co masz w materiałach marketingowych. Zapytaj klientów, co rozumieją z Twoich stron i weź to co powiedzą, pod uwagę. Wprowadzaj zmiany tak długo, aż Twój komunikat nie będzie wystarczająco jasny dla klientów.

15. Wyróżnij się. Na konkurencyjnym rynku łatwo jest zniknąć wśród gigantycznej ilości ofert, pochodzących z innych firm. Tak zbuduj swoją ofertę, żeby klienci wyraźnie potrafili odróżnić to, co Ty oferujesz od tego, co dają inni.

Niech Twoja oferta daje więcej i lepiej. Sprawdź w jakich obszarach możesz się wyróżnić. Jakie inne problemy rozwiązywać. Jak te same problemy rozwiązywać lepiej?

To wymaga przeprowadzenia badań konkurencji oraz testów.
Co zrobić, gdy konkurencja sprzedaje tańsze produkty niskiej jakości?
16. Klient zapłaci za wysoką jakość, ale musi mieć pewność. Ludzie wolą kupić taniej w dwóch sytuacjach. Nie są z Twojej grupy docelowej – po prostu chcą tanio i słabo. Albo nie rozumieją dlaczego mają zapłacić więcej.

Jeśli to ta pierwsza opcja – nie przejmuj się. Twoja oferta nie jest dla nich.

Jeśli to ta druga opcja. To oznacza, że coś jest nie tak, z Twoją komunikacją marketingową. Prawdopodobnie niewystarczająco uświadamiasz swoich klientów o tym co im grozi, gdy będą używać tańsze, niskiej jakości produkty. Mało wyraźnie też mówisz, co zyskają, jeśli skorzystają z Twojego produktu wysokiej jakości. Jak to zrobić? Patrz punkt nr 8 i 9.

17. Nie konkuruj ceną. Konkurowanie ceną niszczy branżę i niszczy Twoją firmę. Zamiast skupiać się na cenie, daj klientowi taką wartość, która przyćmi niskie ceny konkurencji.

Spójrz na Mercedesa. Czy tam klienci mają obiekcje co do ceny i oczekują, że producent zrobi obniżkę i sprzeda im auto w cenie starego używanego samochodu? NIE! Bądź mercedesem w swojej branży.
Jak to wszystko zrobić nie zwiększając godzin pracy?
18. Deleguj, automatyzuj, porzucaj. To wszystko, co napisałam może wyglądać na mnóstwo roboty. I rzeczywiście, jeśli będziesz chciał to zrobić sam, zajmie Ci to sporo czasu.

Dlatego najpierw zrób dobry plan do wdrożenia, potem sprawdź, co jest naprawdę tym, czym TY powinieneś się zająć, resztę oddeleguj.

Twoje zdrowie i czas są bardzo cenne, więc pracę warto zaplanować rozsądnie.

Jeśli nie lubisz montować filmów, nagrywaj tak, żeby nie trzeba było montować lub wstaw ogłoszenie, że poszukujesz montażysty. Na rynku można znaleźć oferty za 20 zł za montaż 5 minutowego wideo. Przy stałej współpracy na pewno możesz jeszcze wynegocjować niższe stawki.
Czy mi się uda?
19. Nastaw się na systematyczną pracę. Wszystko co wartościowe wymaga czasu. Budowanie stabilnego biznesu też go potrzebuje.

Systematycznie wdrażaj wskazówki zawarte w tym artykule. Zainwestuj w rozwój siebie i biznesu.

Jeśli dopiero zaczynasz daj sobie od kilku miesięcy do roku na rozkręcenie firmy.

Jeśli już ją prowadzisz dłużej zwykle potrzeba kilka miesięcy, żeby wyraźnie zauważyć efekty większego zaangażowania w marketing. Z czasem nabierzesz wprawy i będziesz prowadzić kampanie marketingowe, które dadzą Ci przypływ gotówki bardzo szybko.

20. Uwierz, że się uda. Nie wiem w jakim jesteś teraz nastroju, gdy czytasz ten artykuł. Prawdopodobnie czujesz, że Twój biznes mógłby się lepiej rozwijać. Być może masz wrażenie, że czegoś Ci brakuje. Może być też tak, że czujesz się czasem sfrustrowany brakiem wystarczających obrotów.

Spokojnie! To się zdarzyło każdemu przedsiębiorcy, którego znam. To się nawet zdarza takim, którzy długo prowadzą firmę.

Najważniejsze jest to, abyś uwierzył, że się uda! Skoncentruj się na celu i osiągnięciu sukcesu. Gdy wpadasz w zły nastrój przywołaj myśli i wyobrażenia sukcesu. Każdą negatywną myśl zastąp trzema pozytywnymi. Poczujesz, jak zmieni się Twoje nastawienie.

21. Czy ci się uda? Nie wolno Ci zadawać sobie pytań „Czy mi się uda?” Jedyne pytanie, które doprowadzi Cię do celu: „Jak to zrobić, żeby się udało?”. To jest myślenie człowieka sukcesu.

Zadawaj sobie pytania otwarte i skoncentrowane na celu. Te pytania Cię zainspirują.

Jak to wszystko wykorzystać w praktyce?

Jeśli wdrożysz omówione powyżej techniki możesz dramatycznie zwiększyć ilość klientów zainteresowanych Twoją ofertą. Są to sprawdzone metody w wielu branżach. Sama przetestowałam je u siebie i swoich klientów. To po prostu działa!

Zdaję sobie sprawę, że ten raport jest zbyt krótki, abyś mógł uzyskać odpowiedzi na wszystkie Twoje pytania. To zbyt mała przestrzeń, aby wyjaśnić Ci dokładnie jak krok po kroku wdrożyć te techniki do Twojego biznesu, no i nie wiem co konkretnie sprzedajesz.

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i masz ochotę dowiedzieć się więcej, pobierz bezpłatny eBook 8×8 SUKCES, w którym poznasz 8 powodów, dla których małe biznesy przynoszą zbyt małe przychody oraz 8 najskuteczniejszych strategii sprzedażowych.