cover book optin

Poznaj 8 przyczyn słabej sprzedaży w małej firmie
i 8 strategii wyjścia z impasu

Rozmowa-z-Mikołajem-Kokotem-przedsiębiorcą-menadżerem-i-konsultantem-biznesowym

Zarządzanie firmą to zdecydowanie bardziej inspirowanie niż kontrola

Zapraszam do obejrzenia wywiadu z Mikołajem Kokotem – przedsiębiorcą, menadżerem, konsultantem biznesowym.

W wywiadzie Mikołaj opowie o tym, czym konkretnie się zajmuje oraz na czym polega strategia zarządzania firmą. Przedstawi również ciekawy case study.


Od 20 lat zajmuję się zarządzaniem. Miałem okazję pełnić kluczowe funkcje kierownicze w przedsiębiorstwach różnych branż, a od 5 lat doradzam przedsiębiorcom i menadżerom jak zarabiać więcej poprzez zwiększanie efektywności.

Inwestycja w zarządzanie to jedna z najefektywniejszych: zwykle nie wymaga dużych nakładów i ma szybki zwrot. Ale czym tak naprawdę jest zarządzanie? Zacznijmy zatem od klasycznych definicji:

Zestaw działań (obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi, i kontrolowanie), skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny. (Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 6)

Jest to działanie zmierzające do spowodowania funkcjonowania rzeczy, organizacji lub osób podległych, zgodnie z celami zarządzającego (Gliński B., Mała encyklopedia ekonomiczna, Warszawa 1974, s. 929; za T. Pszczołowskim)

Widać jak na dłoni, że jednym z kluczowych aspektów zarządzania jest obszar celów organizacji. Od tego właśnie zawsze zaczynam rozmowę o projekcie doradczym. Pytam zarówno o cele firmy jak i o osobiste cele przedsiębiorcy czy managera. Często w odpowiedzi słyszę: „Jak to jakie cele? Wiadomo, żeby zarabiać więcej…”. Są różne szkoły w tym zakresie, ja jednak uważam, że zysk jest tylko prostą konsekwencją, wynikiem osiąganych celów. Wiele badań pokazało, że firmy zorientowane tylko na zysk, nie mające solidnego „dlaczego” u podstaw swojego działania, nie są w stanie ani rosnąć, ani nawet przetrwać na rynku w średnim i w długim okresie czasu.

W „tradycyjnym”, często opartym na intuicji i stereotypach zarządzaniu, natrafiamy niemal zawsze na następujące problemy:

  • zupełny brak kontroli (po prostu zróbcie) lub też nadmierna ścisła kontrola nad pracownikami (nic nie może się wydarzyć bez wiedzy i zgody dyrektora)
  • permanentne gaszenie pożarów, skupienie się na działaniach mających być odpowiedzią na zaistniałe sytuacje (a więc firma dryfuje tam, gdzie wiatr zawieje)

Takie reaktywne podejście powoduje zaangażowanie zasobów i wysiłków ludzi w rozmaite “nadzwyczajne akcje” – zwiększenia wydajności, obniżania kosztów, kampanie promocyjne itp. – w miejsce koncentracji na istotnych, ze strategicznego punktu widzenia, długofalowych celach organizacji.

Mając solidnie zdefiniowane cele firmy możemy dobrać odpowiednie środki do ich realizacji: strukturę organizacyjną, zakresy kompetencji i obowiązków, system ocen okresowych oraz system premiowy itp. Osobiście jestem zwolennikiem koncepcji zarządzania przez cele (MBO) Petera Druckera. Jest prosta (choć niełatwa we wdrożeniu), klarowna i przede wszystkim skuteczna.


Jeśli chcesz skontaktować się Mikołajem i umówić się na bezpłatną konsultację – wypełnij ten formularz.

 

Comments

comments

 , ,

Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz


Przeczytaj poprzedni wpis:
Featured Video Play Icon
Export – budowanie strategii i wprowadzenie produktów na nowe rynki

Zapraszam Was do obejrzenia wywiadu z Nadią Waszkiewicz, która opowie na czym polega jej zawód, jak ważne jest rozeznanie rynku...

Zamknij