Export – budowanie strategii i wprowadzenie produktów na nowe rynki
Zapraszam Was do obejrzenia wywiadu z Nadią Waszkiewicz, która opowie na czym polega jej zawód, jak ważne jest rozeznanie rynku oraz wyznaczenie grupy docelowej, gdy chcemy wprowadzić nowy produkt / usługę.
Dowiesz się również jakie wyniki można osiągnąć dzięki dobrze wyznaczonym celom i przemyślanym działaniom.
Dlaczego warto wchodzić na rynki exportowe?
Podjęcie decyzji o wejściu na rynki zagraniczne często jest logiczną kontynuacją rozwoju biznesu.
Powodem exportu własnych produktów może być chęć zwiększenia wolumenu sprzedaży, chęć szybszego rozwoju firmy oraz na przykład niewykorzystane możliwości produkcyjne. Jednym słowem – powodów może być wiele. Powstaje pytanie – czy warto i dlaczego warto wchodzić na rynki exportowe. Z doświadczenia widzę, że firmy, które działają na wielu rynkach rozwijają się o wiele szybciej, są mniej podatne na wahania sezonowe sprzedaży, mają zapewniony dochód z różnych źródeł, a co za tym idzie większą stabilność finansową.
Skoro export dla firmy jest tak korzystny, dlaczego zatem nie wszystkie firmy wprowadzają swoje produkty? Dlaczego nie każda firma odnosi sukces na zagranicznych rynkach?Powodem może być produkt, który nie znajdzie zainteresowania na innych rynkach, cena, która jest mało konkurencyjna, ograniczenia prawne w kraju docelowym lub źle dobrana komunikacja lub kanał sprzedaży.
Strategia exportowa
Aby skutecznie i efektywnie wejść na nowe rynki i zacząć przygodę z exportem, unikając błędów, konieczne jest dobre i gruntowne przygotowanie oraz konsekwentne działania.Właśnie dlatego warto wprowadzać strategię exportową w naszej firmie.Strategia pomoże nam na spójne działania podobnie jak w sprzedaży krajowej, tak i exporcie. Dobrze opracowana strategia określi kierunek i cel naszych działań oraz kroki, żeby do celu dotrzeć. Brak strategii często oznacza działania chaotyczne, bez celu i planu, a co za tym często idzie – walkę o zysk w skali miesiąca, a nie długotrwały i stabilny zysk w przeszłości.
Na co powinniśmy zwrócić uwagę na początek?
Pierwszym etapem budowania każdej strategii jest ustalanie celów. Wybieramy rynek docelowy i ustalamy co i do kiedy chcemy na tym rynku osiągnąć.
Kolejnym etapem jest analiza prawna. Certyfikaty, embarga, kwoty, cła i inne – to jest to, co wpływa na popyt produktu i możliwości sprzedaży na rynku docelowym. Polecam analizować na tym etapie możliwość wysyłania towaru na dany rynek oraz koszty, które trzeba ponieść. Jest to niezmiernie ważne na wczesnym etapie analizy, bo niektóre rynki mogą się okazać mało atrakcyjne lub nawet nie możliwe do zdobycia w danym momencie.
W dalszych krokach przeprowadzamy analizę konkurencji i produktów. Kto jest naszym konkurentem, jak działa? Jak podzielony jest rynek? W jaki sposób pozycjonują siebie i swój produkt? Jakie cechy produktów najczęściej są podawane jako główne atuty? Im więcej się dowiemy o sposobach działania naszych konkurentów i o tym, na co stawiają sprzedając swoje produkty tym łatwiej będzie nam poznać naszego klienta i przygotować ofertę skrojoną pod dany rynek.
Plan działania
Posiadając taką bazę wiedzy o rynku możemy określić ogólną strategie sprzedaży: idealnego klienta, kanały komunikacji, kanały sprzedaży, strategie obsługi sprzedażowej i posprzedażowej, narzędzia, które planujemy wykorzystywać oraz inne elementy.
Korzystając z tego planu, działając konsekwentnie oraz analizując efekty, przechodząc przez kolejne kamienie milowe i wprowadzając ewentualne modyfikacje, dotrzemy do naszego ustalanego celu!
Jeśli chcesz skontaktować się Nadią Waszkiewicz i umówić się na bezpłatną konsultację – wypełnij ten formularz.
Bardzo rozsądnie. Widać, że Pani zna się na rzeczy