cover book optin

Poznaj 8 przyczyn słabej sprzedaży w małej firmie
i 8 strategii wyjścia z impasu

Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.

Wyznaczanie celów z modelem STEPPPA

Chodzi Ci po głowie pewien plan, ale nie masz pewności czy dotrwasz do końca jego realizacji? Twoje uczucia są mieszane i nie wiesz jak powinien wyglądać pierwszy krok? A może ilość Twoich zamiarów i celów wymaga gruntownej selekcji?

Wyznaczanie celów biznesowych może być wyzwaniem ale jest użyteczne. Jeśli cel nie zostanie dokładnie rozplanowany  może okazać się, że szybko utkniesz w którymś punkcie i nie będziesz miał ochoty kontynuować. Kolejną trudnością jest spójność uczuć i celu. Jeśli „nie ma chemii” między nimi, będziesz czuł niezadowolenie, albo będziesz zwlekać z dotarciem do celu. Proponuję Ci, za pomocą modelu STEPPPA, uporządkować pewne rzeczy, które są związane z Twoimi planami.

Czemu będziemy się przyglądać?

  • S- subject, czyli temat,
  • T- target, czyli cel,
  • E- emotion, czyli emocje,
  • P- perception, czyli postrzeganie sytuacji i ponowna ocena wyboru,
  • P- plan, czyli plan działania,
  • P- pace, czyli sprawdzenie przyjętego działania,
  • A- act, czyli działanie

Temat

Wyznacz sobie przedmiot, kategorię, której chcesz poświęcić czas. Co jest Twoim tematem przemyśleń, rozważań? Jeśli chcesz zająć się wyznaczeniem nowej strategii dla firmy, to właśnie tylko temu poświęć swój czas na chwilę obecną.

Cel

Gdy już ustaliłeś co jest tematem postaraj się wyznaczyć sobie  konkretny cel, do którego chcesz dążyć. Powinieneś pragnąć tej rzeczy, sytuacji. Twój cel powinien być realny. Zbadaj również jak możliwie szybko osiągniesz cel.

Emocje

Ustal swoje emocje w chwili obecnej. Odpowiedź sobie też na pytanie, co chciałbyś odczuwać po osiągnięciu celu? Czy warto realizować cel?

Postrzeganie

Zdaj sobie sprawę z tego jak bardzo realny jest Twój cel teraz, po ustaleniu emocji z nim związanych. Dlaczego chcesz osiągnąć ten konkretny cel?

Plan

Zastanów się jaki będzie Twój pierwszy krok? A jakie kolejne? Rozpisz precyzyjnie każdy z nich. Co możesz zrobić, żeby zbliżyć się do osiągnięcia celu? Jakich środków możesz użyć? Wypisz je na kartce i uporządkuj.

Sprawdzenie

Teraz zadaj sobie serię pytań. Zacznij od tego: Jakie ryzyko mogę napotkać w drodze do celu? Jakie zmiany zajdą w moim życiu po osiągnięciu celu? O czym nie powinienem zapominać podczas procesu dojścia do celu? Jeśli odpowiedziałeś na te pytania, możesz przejść do ostatniego etapu.

Akcja

Wobec ryzyka, jakie sobie uświadomiłeś, jak teraz postrzegasz drogę do celu? Co chcesz zmienić w planie postępowania? I najważniejsze pytanie: Kiedy dokładnie chcesz zacząć działać? Wyznacz datę rozpoczęcia pracy nad celem. Teraz już pozostało tylko zrobić pierwszy krok.

Istnieje wiele modeli wyznaczania celów. Zastosuj model STEPPPA, jeśli masz dłuższą chwilę czasu, ponieważ tutaj należy rozważyć różne opcje, zajrzeć w głąb siebie, by odkryć swoje uczucia. Mam nadzieję, że to ćwiczenie pozwoli Ci uporządkować rzeczy związane z planowaniem oraz spójnością między Twoimi uczuciami, intuicją, a działaniem, które chcesz zacząć spełniać. Zachęcam Cię do przetestowania tego modelu. Trzymam za Ciebie kciuki!

Jeśli chcesz otrzymać wsparcie odnośnie powyższego tematu zapisz się na bezpłatną konsultację.

Comments

comments

 , ,

Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.


Przeczytaj poprzedni wpis:
Osiąganie celów – model VALID

W książce pod tytułem „Coaching inteligencji emocjonalnej” możemy znaleźć model VALID, który jest pomocny w osiąganiu celów. Stosując ten model...

Zamknij