cover book optin

Poznaj 8 przyczyn słabej sprzedaży w małej firmie
i 8 strategii wyjścia z impasu

Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.

Segmentacja rynku

Wyobraź sobie, że masz na stole pomieszany cukier i sól.
Aby Twoje danie A, było smaczne potrzebujesz tylko cukier. Natomiast do dania B potrzebujesz sól. Musisz odseparować od siebie te dwa składniki, aby osiągnąć sukces (smaczne danie).
Podobną sytuacja jest jeśli Twoja firma chce sprzedać produkt A i B.
Załóżmy, że produkujesz słodkie truskawkowe lizaki i gorzkawe, bezcukrowe na xylitolu grejpfrutowe cukierki – dla ludzi unikających cukru.

Aby na oba produkty był wysoki popyt, musisz skierować komunikację marketingową do odpowiedniej grupy odbiorców, która kupi od słodkie lizaki lub gorzkawe cukierki.

Jak to zrobić?
Po to właśnie jest segmentacja rynku.

Segmentacja rynku to proces, w którym dzielisz rynek na względnie jednokrotne grupy konsumentów, do których będziesz potrzebować różnych technik marketingowych, aby pozytywnie wpłynąć na gotowość zakupu swojego produktu.

Istnieją różne kryteria segmentacji, takie jak:

  • społeczno-ekonomiczne (dochód, majątek, wykształcenie)
  • demograficzne (wiek, płeć, stan cywilny, zdrowie, budowa ciała)
  • geograficzne (miejsce zamieszkania, rozmiar miasta, region, klimat)
  • socjologiczne (klasa społeczna, styl życia)
  • segmentacja behawioralna (Okazje zakupowe, cechy, status użytkownika.
  • etc.

Skup się jednak na tych, które pozwolą Ci sprecyzować odbiorców cukierków i lizaków.

Z obserwacji, bądź ankiety możesz wywnioskować, że słodkie lizaki są bardzo popularne wśród dzieci do 12 roku życia. Natomiast gorzkie cukierki wolą osoby dorosłe w wieku 30+, świadomie unikające cukru, ale szukające również dla siebie jakiejś formy słodkości.

Masz już pierwsze kryterium, na bazie którego możesz stworzyć strategię marketingową odpowiednią dla dzieci i ich rodziców (bez ich  zgody i pieniędzy, dzieci same nie kupią sobie smakołyka) jak i dla dorosłych namawiając ich, że Twoje cukierki grejpfrutowe są zdrowym smakiem, którego pożądają. Cukierki, mogą posiadać wiele witamin o czym warto wspomnieć w reklamie, ponieważ wiele ludzi może to przekonać do zakupu.

W reklamie dla dzieci o lizakach, jeśli nie są one wzbogacone witaminami, możesz pokazać, jak dziecko po spożyciu smakołyka (którego cena wynosi załóżmy 1zł), staje się bardziej radosne. Rodzicom na pewno zależy na szczęściu ich dziecka. Odwołanie się do pozytywnych emocji jest podstawą w marketingu.

Przed wypuszczeniem produktu na rynek, zareklamuj go w taki sposób, aby trafił on do odpowiedniej grupy docelowej.

Zastanów się teraz czy Twoje produkty/ usługi można przypisać różnym grupom docelowym? A może Twój produkt ma kilka grup, do których może trafić?

Jeśli uważasz, że potrzebujesz pomocy w tym obszarze, zapisz się na bezpłatną konsultację.

Comments

comments

 , , ,

Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.


Przeczytaj poprzedni wpis:
Analiza SWOT

Stoisz przed ważną decyzją? Nie potrafisz się zdecydować? Rozpisanie plusów i minusów nie zawsze jest wystarczającą metodą. Zachęcam Cię do...

Zamknij