Poznaj najnowsze strategie marketingowe dla Twojej firmy
Prawidłowa obsługa klienta
Dzisiaj chce powiedzieć o prawidłowej obsłudze klienta. Przemyślany system obsługi klienta pozwoli Ci zaoszczędzić sporo czasu.
Oglądają wideo dowiesz się co może Cię czekać jeśli obsługa klient nie do końca jest przemyślana ;-)
Zachęcam Cię do zrobienia dwóch rzeczy. Po pierwsze stwórz szablon ofert, żebyś wiedział jakie masz ceny, co oferujesz. Po drugie rozpisz procedurę kontaktowania się z klientami. Co musisz zrobić na początku? Co potem itd. W taki sposób nic ci nie umknie.
Kolejną ważną rzeczą jest posiadanie formularza zamówienia, w którym notujesz rzeczy związane z zamówieniem klienta. Taki formularz może, a nawet powinien wypełnić klient. Aby wszystko było jasne, przejrzyste i zrozumiałe.
Oprócz oszczędności czasu, da Ci to również komfort psychiczny.
Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że jeśli dopiero rozwijasz biznes, potrzebujesz więcej czasu, aby zorientować się co po kolei robisz w trakcie obsługi klienta. Warto również co jakiś odświeżać taki system. A dzięki temu będziesz mógł rozwijać swój biznes z powodzeniem.
Jeśli uważasz, że mogę pomóc Ci w rozwoju firmy zapisz się na bezpłatną konsultację.
Otagowane#biznes dla początkujących, biznes własny, budowanie zaufania klienta, obsługa klienta, rozwój firmy#|#

Emocje w reklamie
W poprzednich artykułach pisałam o tym, że emocje są bardzo istotną kwestią w reklamie. Trzeba wiedzieć, jakie chcemy wywołać w tym obszarze efekty zanim zdecydujemy się na stworzenie danej reklamy. Dziś napiszę jeszcze więcej na ten temat.
Emocje wywołują dwa rodzaje motywacji. Motywację do, która sprawia, że chcemy czegoś pozytywnego doświadczyć oraz motywację od, która wywołuje w nas uczucie ulgi, że uciekniemy przed cierpieniem, lękiem, wstydem.
Zwróć uwagę na otaczające Cię reklamy, ulotki itp. Z pewnością większość z nich wywołuje motywację od, a to dlatego, że ludzie bardziej chcą uniknąć cierpienia niż zyskać coś pozytywnego. Wynika to z normalnego mechanizmu przetrwania, gdzie dużo ważniejsze jest żeby uniknąć czynników wywólujących cierpienie.
Twoje pierwsze zadanie będzie polegało na tym, aby ustalić jaki rodzaj motywacji chcesz wywołać u swoich potencjalnych klientów?
Aby ułatwić Ci sprawę przyjrzyjmy się pewnym cechom, które posiadają emocje.
Każda z emocji posiada tempo. Wolne bądź szybkie. Jak można się domyśleć wolne tempo będą mieć emocje takie jak: spokój, tęsknota. Szybkie tempo to np. gniew, panika, radość. Ciekawostką jest to, że badania dowodzą iż szybkie tempo utrzymuje się dłużej, czyli np. dłużej odczuwają gniew, jednak krócej będzie się utrzymywał spokój bądź cierpliwość, które należą do emocji o tempie wolnym.
Zastanów się jakie emocje pomogą Ci wywołać wybraną motywację?
W książce pt. Neuromarketing 2.0 znajdziemy opis niektórych słów, które wywołują w człowieku emocje. Tak więc jeśli tworzymy reklamę słowną, bądź pisemną zwróćmy uwagę na to, że słowo:
– chcesz , wyraża chęć podjęcia jakiegoś działania,
– nie możesz, symbolizuje ograniczenie,
– musisz, to konieczność, która może się wiązać z kłopotami bądź stresem,
– powinieneś, sprawia, że zaczynamy czuć się winni.
Postaraj się połączyć przydatne wyrażenia z tym, co ustaliłeś wcześniej. Emocje w reklamie, tekst, słowa muszą być spójne i wywoływać konkretne emocje. Reklama musi być przemyślana i spójna. Oczywiście możesz najpierw wywołać emocje, które wywołają lęk, strach, a później podać rozwiązanie problemu, tak, aby odbiorca reklamy poczuł ulgę, radość.
Jeśli chcesz otrzymać wsparcie odnośnie powyższego tematu zapisz się na bezpłatną konsultację.
Otagowane#biznes dla początkujących, jak reklamować firmę, jak rozreklamować firmę#|#

Reklama internetowa, czyli jak nagrać dobre wideo
Obecnie coraz więcej osób nagrywa filmy, umieszcza je swoim kanale/ blogu i w ten sposób tworzy reklamy własnych produktów. Dzieje się tak dlatego, że chętniej oglądamy wideo niż czytamy długie artykuły. Jednak, aby zachęcić czytelników naszego bloga, potencjalnych klientów do obejrzenia wideo, musisz spełnić kilka ważnych warunków.
Naukowcy z Uniwersytetu w Michigan badali, to jakie czynniki głosu wpływają na chęć wysłuchania nagranego monologu. Doszli do zaskakujących wniosków:
Po pierwsze tempo mówienia nie może być zbyt wolne, ponieważ słuchaczowi znudzi się już po kilkunastu sekundach i zwyczajnie opuści naszą stronę. Nie powinno być też zbyt szybkie, gdyż ryzykujesz wtedy potknięciami, a nawet niezrozumiałością słów wypływających z Twoich ust. Naukowcy wyliczyli, że najchętniej słucha się kogoś, kto wypowiada 3,5 słowa na sekundę ;-)
Po drugie tembr głosu, czyli jego barwa, powinna być stała. Nie staraj się zmieniać głosu, ani akcentować na siłę każdego słowa. Będziesz brzmieć sztucznie, może nawet śmiesznie.
Po trzecie rób przerwy na wdech w trakcie monologu. 4-5 przerwy na minutę to optymalna ilość, dzięki której będziesz brzmieć naturalnie.
- Dodatkowo zwróć uwagę na jakość obrazu, czy jest wystarczająco osty.
- Jeśli zastanawiasz się nad wyborem tła – wybierz takie, które jest neutralne, np. kilka książek na półkach, bądź rzecz/produkt o którym mówisz.
- Podczas montowania wideo, zwróć uwagę, czy muzyka w tle nie jest za głośna i tym samym nie zakłóca Twojej wypowiedzi.
- Aby przyciągnąć uwagę zastanów się nad napisem wstępnym, który zachęci do obejrzenia wideo. Tablica na końcu może być podsumowaniem najważniejszych rzeczy, bądź zdjęciem produktu/ usługi, którą oferujesz.
Jeśli dopiero zaczynasz nagrywanie wideo dobrze, abyś skonsultował je chociażby ze znajomymi. Może okazać się, że są dobrymi doradcami i zwrócą uwagę na to, czego Ty nie zauważyłeś. ;-)
Jeśli chcesz otrzymać wsparcie odnośnie powyższego tematu zapisz się na bezpłatną konsultację.
Otagowane#biznes dla początkujących, wideo#|#

Marketing internetowy – czyli co zrobić, by potencjalni klienci odwiedzali twojego bloga
Dziś chcę się skupić na marketingu internetowym. Opowiem o tym jak powinna wyglądać Twoja strona internetowa, aby klienci chętnie czytali bloga. Badania pokazują, że wzrok to najbardziej rozwinięty zmysł. Dlatego też warto zająć się nim na sam początek.
- Zwróć uwagę na jasność swojej strony internetowej. To co jest rozjaśnione, oświetlone wydaje się przyjazne i dobre oraz sprawia wrażenie przejrzystości. Od dawien dawna ludzie używają sformułowań typu „czarna owca” itp., dlatego też o tym, co jest ciemne sądzi się, że jest złe.
Jeśli chodzi jednak o pojedyncze zdjęcia np. do wpisów, które pojawiają się na Twoim blogu to możesz użyć również ciemniejszych jeśli chcesz, aby czytelnicy odczuli zainteresowanie oraz jeśli ciemny obraz pasuje do tematyki napisanego artykułu.
Pamiętaj, że używanie takich sformułowań jak: wyrażać się jasno, zaciemniać sytuację, które istnieją w języku od dawna, wpływają na postrzeganie wzrokowe. - Jakie lubisz oglądać obrazy, filmy? Czarno – białe czy kolorowe? Soczyste kolory w dzisiejszych czasach odgrywają dużą rolę. Kolorowe, soczyste kolory symbolizują wesołość, radość, natomiast szarości – smutek. Na pewno znasz powiedzenie „być jak szara myszka”. Oznacza ono to, że jest się nie zauważanym, małym, wycofanym. Czarno-białe obrazy nie kojarzą się z niczym pozytywnym. Dlatego postaraj się, aby Twoja strona www i obrazy jakie na niej masz były kolorowe. Uważaj jednak, aby kolory komponowały się ze sobą, a nie odstraszały potencjalnych klientów.
- Jeśli sam tworzysz grafiki na swojego bloga pamiętaj, aby tekst, który się na nich znajduje był wyraźny. Używaj czcionek, które da się szybko odczytać, przecież nikt nie chce główkować nad tekstem i tracić czas.
- Jeśli chcesz, aby jakaś informacja rzucała się w oczy – umieść ją w ramce. Ludzie chętniej czytają tekst w ramkach, a co więcej – taki tekst zostaje lepiej zapamiętany. Jak się pewnie domyślasz czerwona ramka z grubszymi brzegami przykuje uwagę natychmiastowo.
- Co powinien zawierać obraz, aby był lepiej zapamiętany? Podpowiem Ci, że nie powinien być to krajobraz. Badania wykazują, że zdjęcia osób są lepiej zapamiętywane, ale nie tylko. Fotografie dziwne, niecodzienne również zapadają w pamięci, ponieważ rozbawiają, albo szokują. Twoim zadaniem będzie stworzenie grafiki, fotografii, która wywoła pozytywne emocje i będzie oryginalna. Poproś o opinię znajomych, aby zdobyć rozeznanie w tym, co zaskakuje ludzi ;-)
Te techniki stosuj również reklamując swoje produkty. Grafiki jakimi się posługujesz promując produkt/ usługę powinny wzbudzać wiarygodność, czyli być jasne i przejrzyste.
Jeśli chcesz otrzymać wsparcie odnośnie powyższego tematu zapisz się na bezpłatną konsultację.
Otagowane#doradztwo marketingowe, marketing internetowy, reklama#|#

Zarządzanie zasobami ludzkimi
Zarządzanie zasobami ludzkimi to nic innego jak umiejętność pracy z ludźmi. Osobiście nie lubię tego sformułowania, bo dla mnie ludzie to nie “zasoby”, ale z korporacyjnego punktu widzenia tak to jest nazywane. Dzieje się tak z jednego podstawowego powodu – firma to ludzie w niej zatrudnieni. Jeśli nie potrafisz ich zatrudniać, popełniasz błędy w zarządzaniu oraz jesteś zbyt słabym przywódcą Twój biznes będzie miał dużo mniejsze szanse na powodzenie.
Istnieje kilka ważnych elementów, które warto omówić.
- Rekrutacja
Jeśli czeka Cię rekrutacja, chcesz sprawdzić czy obrany przez Ciebie cel jest możliwy do osiągnięcia, to warto, abyś zdał sobie sprawę z posiadanych zasobów. Pomoże Ci w tym model PIES.
Model PIES składa się z czterech ważnych czynników. Ostatni z nich rozbity jest na dwie części.
Physical resources, czyli zasoby fizyczne. Na tym etapie zastanów się co już posiadasz? Zadaj sobie pytanie jakie narzędzia mogą mi pomóc w osiągnięciu celu? Czy masz wystarczającą ilość pieniędzy, aby przystąpić do realizacji planu? Czy budżet w firmie jest wystarczający? Ile czasu możesz poświęcić na przygotowania? Ile czasu zajmie Ci proces realizacji i czy jesteś w stanie tyle czasu wygospodarować? Jeśli ktoś ubiega się o pracę w twojej firmie możesz zapytać go czy jest w stanie poświęcić więcej czasu pracy, gdy sytuacja wymaga itp.
Intellectual resources, czyli zasoby intelektualne. Tutaj musisz zdać sobie sprawę z wiedzy jaką masz na temat danego działania, które chcesz przeprowadzić. Jeśli jednak przychodzi do Ciebie kandydat na dane stanowisko zapytaj go o umiejętności jakie posiada, gdzie je nabył itd.
Emotional resources, czyli zasoby emocjonalne. Zajrzyj w głąb siebie i szczerze odpowiedź sobie co odczuwasz, jakie uczucia towarzyszą Ci gdy myślisz o danej czynności, o wyznaczonym celu? Na ile jesteś w stanie się zaangażować? Co możesz zrobić dla siebie, aby wzmocnić motywację? I te same pytania możesz zadać swoim współpracownikom.
Social/ spiritual resources, czyli zasoby społeczne/ duchowe. Ostatni etap proponuję podzielić na dwie części, dlatego że różne źródła podają różne definicje litery S w omawianym modelu.
- Społeczeństwo. Zwróć się do zewnętrznego świata i rozejrzyj się kto może okazać się pomocny? Od kogo możesz nauczyć się więcej? Pozyskaj brakujące Ci zasoby z otoczenia. Natomiast współpracowników możesz zapytać o to, jaką pomoc zewnętrzną chcieliby otrzymać. Co sądzą o szkoleniach itp.
- Drugą sferą jest duchowość. Zwróć się do wnętrza siebie. Zauważ przekonania te korzystne i niekorzystne. Jak najszybciej pozbądź się złych myśli! W trakcie realizacji celu powtarzaj sobie co jest Twoją misją i jakie wartości się z nią wiążą. To pomoże Ci wytrwać. Te wskazówki możesz zaszczepić swoim pracownikom, co będzie skutkować efektywnością pracy i najprawdopodobniej brakiem narzekania. ;-)
Model PIES porządkuje to, co już masz. Warto zdawać sobie sprawę z posiadanych zasobów, ponieważ ma to zastosowanie nie tylko praktyczne, ale także wspiera nas i pozwala docenić swoje cechy, umiejętności i talenty.
A jeśli uważasz, że potrzebujesz pomocy w tym obszarze zapisz się na bezpłatną konsultację.
Otagowane#efektywne zarządzanie czasem, skuteczne zarządzanie czasem, zarządzanie ludźmi#|#

Jak zrobić reklamę?
Wiele przedsiębiorców zastanawia się jak zrobić reklamę? W tym poście podzielę się z Tobą tym, od czego powinno się zacząć tworzenie reklam.
Reklama trafia do klienta na kilka sposobów. Dwoma najważniejszymi kanałami jest wzrok i słuch, to właśnie one są w stanie przekazać najwięcej informacji w jak najkrótszym czasie. Do pobocznych zalicza się resztę zmysłów, czyli smak, dotyk, węch. Trzy ostatnie przekaźniki nie mogą same stanowić reklamy, chyba, że jej bardzo wyjątkową i rzadko spotykaną formę ;-).
Warto wiedzieć również, że jednym ze sposobów w jaki się uczymy to zapamiętanie silnych emocji, które zostały wywołane w nas podczas słuchania czy oglądania. Silne emocje mogą nakłonić nas do zmiany, do podjęcia decyzji. Możemy z tego więc wywnioskować, że reklama powinna wywoływać takie uczucia, aby potencjalny klient je zapamiętał i pozytywnie rozpatrzył decyzję o kupnie prezentowanego produktu/ usługi.
Zadanie jest następujące: zastanów się jakie emocje ma przeżyć Twój klient? Czego ma doświadczyć oglądając, słuchając reklamy Twojego produktu?
Aby wykonać to zadanie dobrze musisz wiedzieć, że istnieje klika filtrów percepcyjnych, którymi się kierujemy. Pierwszy filtr, który możemy wyróżnić to filtr biologiczny, podkreśla się tu różnice między kobietami, a mężczyznami. Zwróć uwagę na to, że jeśli Twoją grupą docelową są kobiety, to w reklamie z pewnością użyjesz scen, bądź rzeczy, do których kobiety przywiązują wagę. Jeśli nie wiesz co takiego wywołuje największe emocje u Twojej grupy docelowej, przeprowadź ankietę, która to sprawdzi i ułatwi Ci projektowanie reklamy. Filtry biologiczne to także doświadczenia, które mamy genetycznie zakodowane. I tak np. obraz powodzi rodzi w nas strach, natomiast widok polany i kwiatów spokój.
Kolejnym filtrem jest indywidualizm, który nabywamy wraz z wiekiem. Każdy z nas przeżył inne doświadczenia i inaczej postrzega świat. Warto wiedzieć, że taki rodzaj filtru istnieje, jednak ciężko byłoby sprostać każdemu z osobna i stworzyć tyle reklam ile ludzi ;-)
Ostatni filtr społeczny koncentruje się na przyjętych w danym społeczeństwie wzorcach. Zastanów się teraz jakie przekonania mogą istnieć w Twojej grupie docelowej i wykorzystaj to tworząc swoją reklamę.
Podsumowując: im większe emocje wywoła reklama w Twoim kliencie, tym większe szanse, że zostanie zapamiętana, a produkt zapamiętany jest chętniej kupowany.
Jeśli chcesz otrzymać wsparcie odnośnie powyższego tematu zapisz się na bezpłatną konsultację.
Otagowane#biznes dla początkujących, jak prowadzić własną firmę, reklama#|#